روش های نمونهگیری (Sampling) در آمار
در روشهای تحقیقات علمی، بررسی نمونهای و تحقیقات آماری، «نمونهگیری» (Sampling)، به فرآیندی گفته میشود که براساس آن انتخاب اعضایی از جامعه آماری صورت میپذیرد.
این کار با هدف برآورد پارامتر جامعه و یا شناخت بیشتر از آن انجام میشود.
اهمیت نمونهگیری را میتوان صرفهجویی در زمان برای تهیه مشاهدات از جامعه آماری به منظور انجام تحقیق علمی دانست.
معمولا نمونهگیری در مقابل سرشماری قرار دارد. سرشماری به منظور بررسی همه اعضای جامعه آماری به کار میرود ولی گاهی دسترسی به تمام اعضای این جامعه میسر نیست یا تعداد اعضای آن نامتناهی است.
هر «مشاهده» (Observation)، بیانگر مقدار یک یا چند ویژگی (مانند وزن، قد و محل سکونت) از اعضای جامعه آماری است. انتخاب اینگونه مشاهدات معمولا به روشهای آماری وابستگی دارد.
انتخاب بعضی از اعضای جامعه آماری به منظور بررسی یا تحقیق علمی، روش نمونهگیری را تشکیل میدهد.
روشهای نمونهگیری در بسیاری از زمینهها کاربرد دارند. برای مثال در صنایع، به منظور قبول یا رد یک محموله از محصولات از روشهای نمونهگیری استفاده میشود. در پیشبینی نتیجه انتخابات نیز نمونهگیری کاربرد دارد.
برای انتخاب نمونه از جامعه آماری ممکن است تهیه یک لیست از اعضای جامعه مناسب باشد. البته به شرطی که قادر به تهیه چنین لیستی باشیم.
سپس با مشخص کردن تعداد مورد نیاز برای نمونه و انتخاب بعضی از این اعضا میتوان نمونه را تهیه کرد.
روشی که برای انتخاب این اعضا به کار گرفته میشود، نقش مهمی در تحلیلهای و بررسیهای آماری دارد. در این میان دو روش عمده برای نمونهگیری موجود است.
در مطلب بعدی با انواع روش های نمونه گیری آشنا خواهیم شد.
منبع: مجله آموزشی فرادرس